Lateralitás kialakulásának fontossága a tanulásban

A laterális dominancia az egyik oldali szemünk, kezünk, fülünk, lábunk használatának az előnyben részesítése, az egyik oldali szerv jobb teljesítménye, gyorsabb reakciója, nagyobb ügyessége. A dominancia kialakulásakor az erősebben használt oldalon – a gyakoribb kinesztetikus ingerek miatt – erősebb izomtónus lép fel, amely hozzásegíti a gyermeket a jobb és baloldal megkülönböztetéséhez. Ha az egyik oldali ingertúlsúly hiányzik, nehezebben tanulja meg a gyermek a térben, a síkban és saját testén a jobb és bal oldalak megkülönböztetését.

A laterális dominancia kialakulása egy nagyon hosszú folyamat, amiben sok-sok megtorpanás figyelhető meg.  A gyerekek többségénél megfigyehető, hogy a végtagok és érzékszervek esetében nem mindig esik ugyanarra az oldalra a dominancia, vagyis a vezető szerep, illetve ez nem alakul ki stabilan az iskolakezdés idejére. Sok gyermeknél csak 8-9 éves korban válik biztossá ez a “kiválasztódás”.

A dominancia zavara miatt nincs a tájékozódásban viszonyítási pont, akadályozott lesz a téri orientáció. Tanulásban akadályozott tanulóknál előfordulhat túlzott motoros aktivitás, vagy éppen gátoltság, lassúság. (Hámori, 2005).

Mi lehet a jele a bizonytalan dominanciának?

Mozgásban: nem tudnak jól utánozni és nem tudnak önállóan öltözni. A mozgástervezet szétesik, nem tudnak sorrendben és időben összerendezni.
Írásban: A jól leírt betűket rosszul kapcsolják össze, a betűalakítás helytelen irányú. A sorokat hibásan vezetik, nem érzékelik a margót, a betűket hibás sorrendben írják le.
Testsémában: nem képesek saját testük jobb és bal oldalát megkülönböztetni. „Elhanyagolják” az egyik testfelét, nem alakul ki a szilárd testséma. Nem tudják önmagukhoz viszonyítva, merre van a fent-lent, előre-hátra- jobbra-balra.
Téri tájékozódásban: a háromdimenziós térben nehézséget okoz a téri helyzetek megítélése, egy adott tárgy térbeli elhelyezkedésének szóbeli meghatározása.

Hogyan segíthetsz gyermekednek?

Az Agytorna gyakorlatai többek között a Lateralitás, Központosítás és Fókuszálás dimenzióiban dolgoznak. Az Észkerék kapcsoló Agytorna játékos gyakorlataival a gyerekek képessé válnak arra, hogy figyelmüket hosszabb ideig összpontosítsák, gondolataikat kifejezzék, és felismerjék saját, megismételhetetlen személyiségüket. Örömmel  elsajátítva az agytorna segítségével azokat a képességeket, amelyek az iskolai tanuláshoz elengedhetetlenül szükségesek.

Szeptembertől minden héten Agytorna Miskolc-Diósgyőrben és Budapesten a 3. kerületben!

Kategória: Agytorna | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*