Hogyan segítsük otthon gyermekünk?

Van néhány alapelv, melyet érdemes otthon is használnunk, ha segíteni szeretnénk gyermekünk fejlődését.

1. Játékosság

Nagyon fontos, hogy megőrizzük minden feladat játékos jellegét, a gyermek természetes kíváncsiságát. A játék a gyermek természetes közege. Az ő fantáziavilága által ezernyi lehetőségünk nyílik kreativitását fejleszteni, aminek később az olvasásnál nagyon fontos szerepe lesz, hiszen az olvasottakat képekben építi fel, elképzeli, ahogy azt mondani szokás. Mit tehetünk például egy rumlis szobával? Tekinthetünk rá úgy, mint egy csatamező, ahol át kell jutnunk hogy megszerezzük a kincset. Ha mindezt csukott szemmel tesszük, bizonyosan beleütközünk ebbe-abba. Azokat vissza kell tenni a helyére, amíg meg nem tisztul az út. Lehet akár memória játék. Amíg észre nem veszi mit mozdítottunk el a szobájából és tettünk a helyére, addig folytatnia kell a tanulást. Csak a kreativitásunkon múlik, hogy benne tudjuk-e tartani őt a játékban.

2.Rendszeresség

A kisebb gyermekek életében mindent a tágasság és a végtelen ölel fel. Ebben a napi ritmus segít nekik eligazodni. Fontos számukra a rendszeresség, hogy egy adott tevékenységet ismételjenek, újra és újra megtapasztalva azt testük és érzekeik által. Csempésszünk azonos időkben hasonló vagy azonos tevékenységeket az életükbe, akár az étkezéseinkben megjelenítve a hét napjait. Lehet egy délután a finom kézzel végzett játéké, egy másik a kinti, természetközeli kerti munkálatoké. Minden Agytorna gyakorlatot, újonnan nyert információt érdemes ismételni, beépíteni a hétköznapok rendszerébe.

3.Mozgás által tapasztalások

A gyerekek egészen sokáig mindent a testükkel tapasztalnak. Legkönnyebb így mindent mozgáson keresztül átadni nekik. Tudom, hogy vannak olyan tevékenységek, amikhez ke kell ülni, de ezt megelőzheti egy fogócska, egy egyensúly gyakorlat, vagy hullahoppozás. Nagyon fontos, hogy a később a lábukat el tudják vonatkoztatni a kéz mozdulataitól és írásképük ne legyen szaggatott. Miközben mozognak érdemes más agyi tevékenységeket is bekapcsolnunk. Ugrálás közben ismételheti az ABC-t, vagy lejárhatja lábaival a tanult mondóka, vers ritmusát.

4.Lelkesedés

A mi lelkesedésünk a játékok vagy éppen a fejlesztés iránt átragad a gyerekre is. Ha nem vesszük komolyan a játékait vagy a gyakorlatokat, ő sem fogja. A gyermeki lét tele van lelkesedéssel, nyitottsággal, nekünk felnőtteknek az a dolgunk, hogy ezt fenntartsuk. Nem kell mást tennünk, csak jelen lennünk és engednünk hogy bevonjon játékaiba.

5.Sikerélmény

A siker minket is további cselekvésre késztet, a kudarc elrettent. Úgy kell összeállítani az otthoni tevékenységeket, gyakorlásokat, hogy mindig legyen sikerélménye. Ehhez elengedhetetlen a fokozatosság elve. Mindig annyival egészítem ki a napját, az otthoni teendőit, hogy maradjon ideje az általa kedvelt játékokra is. Ha nincs sikere az iskolában a betűkkel, számokkal, otthon van lehetőség rá, hogy azokat ne csak olvassák, hanem írják le, vágják ki papírból, formázzák meg gyurmából, öntsék ki gipszből, hímezzék fel a párnahuzatra, építsék meg legóból, süssék meg süteményként. Rakosgassák, pakolják, tapogassák, őket, a süteményt kóstolják meg, beszéljék meg, milyen az illata. A lényeg, hogy minél több tapasztalatot, élményt szerezhessen gyermeke.

Kategória: Agytorna | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*